שמן טוב

לפני כמעט 8 שנים, בעקבות שינוי גדול (כמעט מפץ), נוצר לי חור בזמן. חור בזמן הוא בעצם זמן פנוי, שנוצר בין שני זמנים מאד עסוקים. את מוצאת את עצמך אחרי חלק משבוע עבודה מתיש, עם כמה שעות פנויות ולפני המשכה של אותה התשה. פתאום את מגלה שחוץ מילדים-בית-עבודה יש גם זמן אחר, רק שצריך למצוא מה לעשות איתו. וכשיש כל כך הרבה אפשרויות… ובחירה כה גדולה.. לפעמים זה מבלבל. אז בינתיים השארתי את הזמן שלי פנוי והמשכתי להיות מותשת משאר הזמן.

לאחר כמה חודשים, אי שם בדרום המאוד רחוק של הארץ הקטנה שלנו, פגשתי את אורה, מטפלת מופלאה בשיאצו בכלל ובנפש בפרט. כשמה כן היא, מפיצת אור. היא לא צריכה לעשות הרבה כדי שתרגישו יותר טוב, רק לגעת באיזו נקודה אחת בבטן ואתם כבר צוחקים, או בוכים, או שניהם. אז היא נגעה, ואני בכיתי, ואז צחקתי והרגשתי יותר טוב, ועוד יותר טוב ובסוף הטיפול לפני שהלכתי היא פינקה אותי עם כמה שמנים ריחניים, שבאמת היו הגראנד פינאלה של הטיפול. שאלתי אותה מה זה הדבר הטוב הזה, והיא ענתה לי בשיא הסבלנות ושאלה אותי "למה שלא תלכי ללמוד על זה בעצמך?". אני לא יודעת איך היא ידעה על החור בזמן שלי, או על כך שאני לא יודעת לבחור מה לעשות בו, היא פשוט הציעה, ואני פשוט אמרתי "נכון".

פתחתי את המחשב, חיפשתי קצת באינטרנט כדרכי ומהדרום הרחוק נסעתי ישר לתל אביב לבי"ס עלום בשדרות רוטשילד ומייד נרשמתי ללימודי ארומתרפיה. ברור שיכולתי להרשם בצפון, ובבי"ס אחר (שלא יסגר חדשיים אחרי שקיבלתי את התעודה) אבל ככה זה כשאת מתלהבת ומוצאת משהו שמדבר אליך.. טוב, ככה זה לפחות אצלי.

במשך שנה שלמה נסעתי בכל יום פנוי מהעבודה אל שדרות רוטשילד בתל אביב. התחככתי שם בעורכי דין מעונבים ובנשים צעירות יפות עם עגלות תינוקות, אכלתי לראשונה סנדוויץ' בארומה (הם אף פעם לא הצליחו להגיד את השם שלי נכון במיקרופון) ובעיקר למדתי דברים חדשים. תמיד אהבתי את העיסוק בריחות וטעמים, פתאום גיליתי שהם יכולים להיות גם מרפא או לפחות הקלה לכאב, לפצע ולעקיצה. נפתח לי עולם חדש, שלא חשבתי שאי פעם אעסוק בו ו.. התאהבתי. כל שמן אתרי שלמדנו עליו העלה את היכולת שלי לעזור בעוד תחום, נדלקתי מהריחות המרוכזים והטובים, מהתחושה שהם נותנים ומהצבע שהם התחילו לצבוע את חיי. התחלתי להציע לאנשים מרפא בעזרת השמנים וראיתי שזה באמת עובד…

מאז למדתי דרכים נוספות לעזור, וכמובן למדתי שיאצו כי כל כך רציתי להיות כמו אורה. השמנים, שהיו הראשונים לעזור לי, הם עד היום בחירתי הראשונה בכל מקום. הולכים איתי בכל תיק (אפילו לבריכה..), נמצאים בכל פינה בבית וכמובן, איך לא, נמצאים אצלי במטבח.

שמנים אתריים, מבחינה כימית, בעצם אינם שמנים (שלא כמו שמנים צמחיים כשמני זית, סויה וכו') אלא מולקולות נדיפות זעירות שתפקידן להגן על הצמח מפני מזיקים וטפילים. אם זה עובד כל כך טוב בשביל הצמחים, למה שזה לא יעבוד בשבילנו?.. למדנו, בני האדם, לנצל את השמנים האתריים לתועלתנו, אך יש לזכור כי הם מרוכזים מאד ומשתמשים בהם בכמות של טיפות ספורות. בקבוקון קטן (10 מ"ל) של שמן אתרי איכותי ואמיתי, מכיל 210 טיפות, עולה בין 35 ש"ח (שמני הדרים) ל 600 ש"ח ואף יותר (שמן יסמין למשל…) וצריך לדעת איפה לקנות.

שמנים אתריים מאיכות מעולה (בלבד) יכולים לשדרג כל מאפה ותבשיל. צריך לדעת כיצד להשתמש וכמה לשים, ואם מדייקים בכמויות, הניחוח הוא מדהים. וכולנו יודעים שהריח זה הדבר הראשון שאנחנו קולטים, בחושים הכי קדומים שלנו, ויודעים האם דבר המאכל הזה מתאים לנו או לא…

לעוגיות של בני סיידא שעשיתי הבוקר, הוספתי תערובת של שמנים אתריים – אשכולית, תפוז ומנדרין. שמנים אלה מופקים מקליפת הפירות ויש להם איכויות רפואיות וטעימות:)

עוגיות חמאה עם שקדים, פיסטוקים ומה שבא

מהכמות שכאן יוצאות כ 35 עוגיות (אני עשיתי כמות כפולה…)

לבצק העוגיות:

  • 1 וחצי כוסות קמח
  • 125 גר' חמאה רכה
  • 2 חלמונים
  • 60 גר' אבקת סוכר (קצת יותר מחצי כוס)
  • 1 כף ברנדי

לציפוי:

  • 2 חלבונים
  • 10-12 טיפות  שמן אתרי תפוז/לימון/מנדרין או תערובת שמני הדרים, כפי שאני שמתי (לא חובה. אפשר גם סתם תמצית וניל איכותית).
  • 100 גר' שקדים פרוסים / פיסטוקים טחונים גס / צנוברים קטנים / אגוזים טחונים או מה שבא.

ההכנה:

  1. במיקסר (או בעבודת כפיים) מערבבים את כל החומרים לבצק אחיד ונעים. עוטפים בניילון ומכניסים לכשעה למקרר.
  2. בינתיים טורפים במטרפה את החלבונים היטב ומוסיפים להם, אם רוצים, 10-12 טיפות שמן אתרי, כאמור  ממשיכים לטרוף עוד קצת.
  3. מכדרים את הבצק לכדורים קטנים (בגודל של עבגניית שרי, נגיד..), ומהם יוצרים כעין קציצות אליפטיות מעט.
  4. כל אליפסה כזו טובלים בחלבון ביצה ומגלגלים בציפוי שבחרתם (שקדים, פיסטוקים, צנוברים, שברי אגוזים וכל אפשרות אחרת שתרצו). מהדקים מעט את הציפוי לעוגיה.
  5. אופים ב 180 מעלות כ 20-25 דקות (תלוי בתנור) עד להזהבת העוגיות.
  6. מקררים לגמרי מסניפים וטועמים… בתאבון 🙂

בצק:

חלבונים טרופים בים סוער:

הוספת שמן אתרי בניחוח מדהים:

מכינים גם את שאר הציפויים:

   

אחרי שעה במקרר, יוצרים מהבצק אליפסות קטנות, כמו פקעות הגלמים של טוואי המשי… :

מגלגלים בחלבון ובציפוי שבוחרים:

מסדרים בתבנית ואופים:

ואחרי הצינון, הקירור וההתאפקות.. :

תהנו.. מהריח, מהטעם, מהיום הזה…

שבת שלום!

4 מחשבות על “שמן טוב

  1. יקרה,
    זה לא הוגן לקרוא את הדברים המופלאים שלך, לראות אותם.. ולדעת שלא אוכל לדגום אותם.
    את כל כך מופלאה וכל כך עוזרת לכולנו ומהלמידה שלך – מסביבך זוכים!
    זו הזדמנות נפלאה לומר לך תודה!! אולי תבואי גם לק"ק טבעון?
    לילך

    • לילכי, בטח שתוכלי לדגום אותן.. אני מבטיחה לעשות במיוחד בשבילך כשניפגש. בשביל זה אנחנו פשוט צריכות להפגש!
      ותודה על כל המילים החמות ובכלל על כך שאת את:)

כתיבת תגובה

