על תנור פולני ועל שיבולת של שועלים

בסביבות שש בערב, התחלתי לשמוע נהמות מכיוון המטבח. הכלבה ישבה לידי, כך שהאשמה לא היתה נעוצה בה. הילדה היתה במחשב וזה גורם לקולות תקתוק מהמקלדת ושירים מזעזעים ב YOUTUBE, לא לנהמות. הילדון בכלל עוד לא חזר הביתה. מי זה יכול להיות?

התקרבתי אל מקור הנהמות, וככל שהתקרבתי הן נשמעו לי יותר כמו בכי. כריתי אוזני (תמיד רציתי להשתמש בביטוי הזה) ושמעתי לחישות עצובות… "אפאחד כבר לא חושב עלי… אני יושב לי לבד בחושך..תלכו תלכו, זה בסדר… אני כבר לא מספיק כנראה… "אוי הזיקנה…" לרגע חשבתי שאני שוב בבית של סבתא וסבא באמצע סשן קיטורים של סבתא שלי, אך מייד ראיתי שהדובר הוא התנור (וגם סבתא שלי כבר מזמן לא מקטרת). איזה נודניק, כולה יום אחד לא הפעלתי אותו, וכבר הוא חוזר למקורותיו בוורשה (ושאף אחד לא ישכנע אותי שהוא תנור מקוריאה. התנור שלי הוא פולני! בטוח!)

טוב, אז אם חייתם פעם בקרבת ישות פולנית, אתם יודעים שמתישהוא חייבים לרצות אותם, אחרת סשן הקיטורים גובר עד שזה מגיע ל"בקבר יהיה לי טוב".
אז קודם כל הדלקתי את האור, כדי שהתנור לא יהיה בחושך לבד (לבד?? ומה המקרר שלידך??)
ואז חיפשתי את המתכון ההוא ששמרתי עם השיבולת שועל.. כן, כן, זה, של רוני ונציה.

ותוך כדי שהמיקסר עובד, והתנור מתחמם לו תוך שחיוך של אושר נסוך על דלת הזכוכית שלו (היתי בטוחה שכשהוא יגיע ל 180 מעלות הוא יפרוץ בריקוד שמחה קטן), נזכרתי בפעם הראשונה בה נתקלתי בשיבולת שועל.

אני חושבת שהיינו בכתה א' כשיצאנו לטיול לאיזור השדה שמאחורי המשק חי. היום כבר עומד שם פארק שעשועים ענק, שהופך למועדון בלילות, אבל אז היה שם שדה ענק. זה היה יום של אמצע  החורף, עד כמה שזכור לי, והלכנו לחפש את "החי מתחת לאבן", שזה פשוט לחפש שלשולים ו"אורי כדורי" וכל מיני חרקים כאלה קטנים (עד היום זה אחד התחביבים שלי שניה אחרי שיורד הגשם הראשון). בשדה נזרעה כבר החיטה, שהחלה לנבוט בנבטים ירוקים-ירוקים. פתאום בין הנבטים ראינו שיבולים והאמת, זה היה קצת מבלבל ולא רק בגלל שהינו בכתה א'. איך יכול להית שליד הנבט, ובאותו הגובה שלו, יש כבר שיבולת? ומה זה השיבולת המוזרה הזו? אין עליה בכלל את הגרגרים הטעימים של החיטה! ובכן, לאחר בירור קצר עם אחת המטפלות, הובא לידיעתנו שמדובר בשיבולת שועל, ו"שהיא עשב רע שסתם מפריע בשדה". שועל??? איך הגיעה שועל רע  לשדה?? זה לא מסוכן? עוד דקות ארוכות שהינו בשדה וכולם חיפשו אורים כדורים ונמלים ושלשולים, ואני רק חיפשתי את השועל החצוף שמסתובב ורוצה לעשות רע לחיטה שלנו. הזמן נדמה לי כמו נצח ואת הדרך מהשדה חזרה לבית הילדים עשיתי מהר מאד, כשהייתי בטוחה שהשועל הזה עוד רודף אחרי.

עוד באותו הערב הובהר העניין עם אבא שלי, שהוא המלך של כל הצמחים, הופרך סיפור השועל הרע שמסתובב בשדה ושב השקט למחוזותינו.

הנה, העוגיות כבר מסודרות על התבנית, והתנור הפולני ישוב וישקוט 40 שנה. או 40 שעות.

אז איך מכינים אותן (והרי לשם כך התכנסנו כאן):

  • 200 גר' חמאה רכה
  • 2/3 כוס סוכר חום (חום, לא דמררה)
  • 1/2 כוס סוכר לבן
  • 1 כף תמצית וניל
  • 3 כפות חלב
  • 2 ביצים
  • 2 כוסות קמח
  • 1/2 כפית מלח
  • 1 כפית אבקת אפיה
  • 1 כפית סודה לשתיה
  • 1 כפית קינמון
  • 1 ורבע כוסות צימוקים כהים / חמוציות
  • 1 ושלושה רבעים כוס אגוזי מלך /פקאן שבורים גס
  • 2 כוסות שיבולת שועל (לא זו להכנה מהירה). אני השתמשתי בשיבולת שועל מלאה, בעיני היא יותר טעימה.

1. בקערה מערבבים קמח, מלח, אב.אפיה, סודה לשתיה וקינמון ומניחים בצד.

2. מכניסים למיקסר חמאה וסוכרים ומערבלים (עם וו גיטרה) במהירות גבוהה עד לתערובת תפוחה ומגניבה.

3. מוסיפים חלב ותמצית וניל וממשיכים לערבל.

4. מוסיפים ביצה אחר ביצה ומערבלים.

5. מנמיכים מעט את מהירות הערבול ומוסיפים את תערובת הקמח.

6. מפסיקים את המערבל. מוסיפים את שיבולת השועל, האגוזים והצימוקים ומערבבים בכף עץ או מרית עד שהתערובת אחידה.

7. בעזרת כף יוצרים תלוליות די גדולות (בקוטר 4-5 ס"מ בערך) עם רווחים גדולים ביניהן ומשטחים אותן מעט (בעזרת החלק האחורי, הקמור של הכף, ואם תרטיבו אותו במעט מים זה יקל עליכם את השיטוח).

8. אופים 10 דקות בתנור שחומם מראש ל 180 מעלות (ולא פצח בריקוד).

מצננים ל-ג-מ-ר-י. העוגיות לא נהיות קשות כאבן כמו עוגיות שיבולת שועל אחרות, הן נשארות רכות למדי ומהסביבה עלו שוב נהמות, הפעם של שביעות רצון ובטן ולא של פולנים…

כתיבת תגובה

