כדורי הבשר של סבא ישראל

מאז שסבתא כבר לא מבשלת (וגם לא מדברת הרבה וגם לא מכירה אותנו כלכך..), סבא היה צריך ללמוד לבשל בעצמו. האמת היא, שבשנים האחרונות הוא היה העוזר הבלעדי של סבתא במטבח. כשכבר כאבו לה הידיים, הוא היה מרדד לה את הבצק לעלים. כשהיא לא ראתה טוב מה כתוב על הקופסאות, הוא היה קורא לה. כשהיה צריך לטגן את הקרפלך, הוא היהאומר לה לשבת בצד ושהוא יעשה את זה.  כשהיה צריך להחליט איזה מילוי שמים בשטרודל, אם פרג או שוקולד, סבא היה המחליט. וכשסבתא הפסיקה להחליט לגמרי… סבא העביר אל אמי ואלי את שרביט העוגות אבל לבשל… על זה הוא לא מוותר.

אחר צהריים אחד, צופי נכנסה לבית של סבא וכמעט התעלפה מהריח המדהים שהתפשט בחלל החדר. היא לא שאלה אותו מאיפה הריח, ולא מי הכין, היא רק אמרה לו "סבא, תכין לי גם!".  הגם הזה היה קערת מרק עם כדורי בשר קטנים, צפים ברוטב זהוב…
אז אחרי שהוא הכין לה גם, סיר במיוחד בשבילה, הוא אמר לי איך עושים את הכדורים הקטנים והטובים האלה. במתכון המקורי יש גם חתיכות של כבד עוף ושוקי עוף. אין חובה לשים. אם רוצים להוסיף אותם, יש להוסיף לאחר טיגון הבצל.

וזה מה שסבא הכתיב לי, עם תוספות שלי (מסומנות בצבע בורדו)…:

לכדורי הבשר:

  • 1 וחצי ק"ג בשר (רצוי 1/2 ק"ג מכל סוג: עוף, הודו, בקר)
  • 3 כפיות מלח
  • כף גדושה שום כתוש
  • אבקת שום – הרבה…
  • 4 ביצים
  • 2 כפות קורנפלור
  • 1 כוס פירורי לחם (לא היה לי אז שמתי 2 לחמניות רטובות מגוררות בפומפיה גסה, הרבה יותר רך וטעים)

ליצור כדורים קטנים. להניח בצד עד סיום הכנת הרוטב.

הרוטב לבישול:

  • 2 בצלים – לפרוס לעיגולים ולטגן.
  • 5-6 שיני שום – להוסיף.
  • רוטב סויה
  • 2 ליטר מים
  • 2 כפות מלח גס (שימו אחת, תוסיפו אחר כך)
  • פלפל שחור
  • 2 קוביות תיבול של קנור בטעם בצל (לא חובה) או כף אבת מרק בצל טבעית.

להרתיח.
להכניס פנימה את כדורי הבשר.
להוסיף מים עד כיסוי, לתקן תיבול.
לבשל כ3/4 שעה על אש קטנה.

להגיש על מצע אורז לבן..יאמי!

סבא, תודה!

 

2 מחשבות על “כדורי הבשר של סבא ישראל

  1. מאז שסבתא שלי הפסיקה לבשל (ולצערי גם לנשום… 😦 ) סבא שלי גם התחיל לבשל. כאדם שתמיד עסק בפרנסה, למטבח הוא נכנס רק כדי לאכול. אבל כאשר הוא נאלץ להתחיל לנהל את משק הבית, מהר מאוד כבר לא הורגש שהוא זה שהכין את הגפילטע פיש, את האיטריות, קראפלך, חלות לשבת וכאילו שסבתא שלי היתה מכינה את זה.

    מאז גם סבא שלי נפטר והדבר שאני הכי מתגעגע אליו, אילו הרקיקים שהוא היה אופה ושומר בקופסת הפח הכתומה. חלק מהדברים שלו הצלחתי לשחזר רק את זה לא..

    אגב, תנסי פעם להוסיף קצת נענע טריה קצוצה לתערובת זה משדרג את הקציצות ברמות (אבל לא בטוח שזה יתאים אם החלק קוקוס)

    שבוע טוב,
    טל

  2. תודה טל.. מרגש לקרוא כמה אנחנו מתגעגעים לדברים הכי פשוטים.
    ונענע..זה יכול להיות שדרוג נהדר, עד שהבן שלי יראה שיש "ירוק בתוך כדורי הבשר, איכס תקחי את זה ממני"….

כתיבת תגובה

